Wycieczka dla Juniora

Oferta dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych

  1. SZCZECIN I A - G i PNG
  2. Historia Szczecina (do wygaśnięcia rodu Gryfitów)

    • „Małe księstwo między dwoma mocarstwami”. Zanim powstał zamek ...
    • Bogusław X i Anna Jagiellonka - on taki wielki, a ona taka ważna;
    • wiek XVI - dlaczego taki złoty?
    • rzeźba i obrazy to też lektura obowiązkowa;
    • za pomocą jakiego abecadła je odczytać?
    • czemu służyły gobeliny Gryfitów i mapa Lubinusa?
    • dlaczego Gryfici nie chodzili w dżinsach?
    • W zamkowej krypcie ... o sarkofagach, Lubinusie i czarownicach;
    • z wizytą u księżnej Amelii i księcia Jerzego na zamkowych komnatach i nie tylko
      (zwiedzanie wnętrza Zamku tylko pod opieką pracownika Zamku - punkt dodatkowy za dodatkową opłatą na życzenie kierownika grupy).
    Cele edukacyjne
    zgodnie z aktualną podstawą programową uczeń:
    • pozna historię dynastii Gryfitów i ich najwybitniejszych zachodniopomorskich przedstawicieli;
    • pozna historię wzgórza Zamkowego i Szczecina do roku 1637 (wygaśnięcia dynastii Gryfitów);
    • pozna i scharakteryzuje herb Gryfitów oraz odczyta jego symbolikę;
    • pozna sztukę Pomorza Zachodniego i jej związek z historią Szczecina – (do XVII wieku)
    • pozna dzieje szczecińskiego Zamku;
    • dowie się jak przebiegała chrystianizacja i reformacja na Pomorzu Zachodnim;
    • pozna kulturę i mentalność mieszkańców dawnego Szczecina;
    • nauczy się odczytania sensu obrazów (min. alegoryczny portret ostatniego z Gryfitów) i średniowiecznego ołtarza;
    • zrozumie obyczajowość, postawy kulturowe i politykę władców Pomorza Zachodniego;
    • poszerzy swoje słownictwo o terminy związane z historią Pomorza Zachodniego.
  3. SZCZECIN I B - G i PNG
  4. Historia Szczecina (od roku 1637 do czasów najnowszych)

    • „Miasto w rękach Szwedów, Niemców i Polaków” dlaczego lata 1637 i 1720 były przełomowe w historii miasta?
    • miasto koszar i miasto caryc;
    • zwiedzanie Muzeum Historii Miasta (na życzenie kierownika grupy);
    • zwiedzanie tzw. Górnego Miasta (losy powojenne szczecińskiej katedry);
    • zanim powstał park im. Żeromskiego i skąd się znalazł tam Mickiewicz?
    • o czym świadczy zabudowa alei Wojska Polskiego i parku Quistorpa?
    • Wały Chrobrego- historia miejsca przekrojem historii miasta od końca XIX wieku do czasów współczesnych, zwiedzanie Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie;
    • O czym mogłyby opowiedzieć place: Hołdu Pruskiego, Solidarności i Lotników?
    • Dlaczego tu powstało tyle schronów?
    • zwiedzanie schronu pod dworcem PKP w Szczecinie (trasa wojenna);
    • wielki Szczecin w latach trzydziestych – dlaczego miasto tak „urosło”?
    • Jasne Błonia, park Kasprowicza, pomnik Trzech Orłów– wojenna i powojenne historie;
    • Historia Cmentarza i historia na cmentarzu (zwiedzanie cmentarza Centralnego);
    • Degustacja produktu regionalnego - szczecińskiego pasztecika.
    Cele edukacyjne
    zgodnie z aktualną podstawą programową uczeń:
    • pozna historię Szczecina po wygaśnięciu dynastii Gryfitów;
    • zidentyfikuje obiekty związane z najnowszą historią miasta;
    • pozna najnowszą historię Szczecina wpisaną w historię i politykę Europy – historię II wojny światowej na przykładzie losów Szczecina;
    • pozna okoliczności przejęcia Szczecina przez polskie władze i warunki życia w mieście pierwszych osadników;
    • pozna historię i okoliczności protestów społecznych w powojennym Szczecinie;
    • zwiedzi największy cmentarz w Europie.
  5. SZCZECIN I C - G i PNG
  6. Architektura Dzisnej i Szczecina czyli "historia sztuki w pigułce"
    cz. I gotyk, renesans, barok i klasycyzm. Tak też w gotyku budowano - o architekturze i wyposażeniu kościółka w Dzisnej - najstarszego (w oryginale) kościółka na Pomorzu Zachodnim - zwiedzanie kościółka na trasie do Szczecina
    Cele edukacyjne
    zgodnie z aktualną podstawą programową uczeń:
    • rozróżni i scharakteryzuje budowle w stylu gotyckim, renesansowym, barokowym i klasycystycznym;
    • przeanalizuje i zinterpretuje sens katedry gotyckiej oraz rzeźby barokowej;
    • pozna fachowe terminy z zakresu architektury;
    • poszerzy wiedzę o kulturze europejskiej;
    • pozna dzieje chrystianizacji Pomorza Zachodniego oraz przebieg reformacji na jego terenie;
    • rozpozna zabytki średniowiecza, renesansu i baroku w Szczecinie oraz najbliższej okolicy;
    • dostrzeże i określi wpływ chrześcijaństwa i luteranizmu na wystrój wnętrz budowli sakralnych;
    • pozna historię Szczecina i Pomorza Zachodniego;
    • pozna dzieje siedziby książęcej na Wzgórzu Zamkowym;
    • wykształci szacunek dla tradycji i kultury własnego regionu
  7. SZCZECIN I D - G i PNG
  8. Architektura Szczecina czyli "historia sztuki w pigułce"
    cz. II neogotyk, modernizm, secesja, eklektyzm i czasy najnowsze. Zwiedzanie Nowego Miasta i zabudowy Szczecina z XVIII - XXI wieku)

    • Poczta, Sedina i Nowy Ratusz Miejski;
    • Neogotyckie i modernistyczne gmachy przy alei Niepodległości;
    • Place Hołdu Pruskiego i Solidarności (Brama Królewska;
    • Co maja wspólnego szczecińskie place z gwiazdami? (aleja Jana Pawła II tzw. aleja fontann, plac Grunwaldzki, plac Odrodzenia i plac Szarych Szeregów);
    • Park Kasprowicza - przestrzeń i nowoczesność;
    • wille, Teatr Letni i Rożanka (od czerwca do września), budynek seminarium; - Jak i dlaczego wszystkie epoki "przechadzają" się tarasami Hakena?
    • Kamienice, kamieniczki i wille - objazd Szczecina i powrót do XX wieku - pomniki modernizmu i secesji;
    • zwiedzanie Cmentarza Centralnego - jednej z największych europejskich nekropolii;
    • Szczecin "całości" - co możemy już rozpoznać? Panorama Szczecina z katedralnej wieży.
    Cele edukacyjne
    zgodnie z aktualną podstawą programową uczeń:
    • dostrzeże związek architektury miasta z wydarzeniami historycznymi i kulturą regionu;
    • nauczy się rozpoznawać styl neogotycki, neobarokowy, modernistyczny, secesję;
    • nauczy się rozpoznawać budowle szczecińskie w wyżej wymienionych stylach;
    • poszerzy słownictwo o terminy z historii sztuki i architektury;
    • pozna układ przestrzenny Szczecina;
    • zwiedzi jedną z największych europejskich nekropolii;
    • pozna historię Szczecina i regionu (w związku ze zwiedzanymi obiektami);
    • dostrzeże związek architektury przełomu wieków i wieku XX oraz XXI z architekturą epok minionych;
    • nauczy się poszanowania dla tradycji i kultury własnego regionu.
  9. WYSPA WOLIN II A - G i PNG
  10. Skarby wyspy Wolin dla juniora. Krajobrazowe hity, historyczne zagadki, nieodkryte tajemnice. Wsteczna Delta Świny z rejsem „Wodniczką” (rejs - fakultatywnie), Zalesie, Lubiń, Międzyzdroje przeprawa promem Karsibór - wyspiarskie położenie Świnoujścia.
    Cele edukacyjne
    zgodnie z aktualną podstawą programową uczeń:
    • pozna rzeźbotwórczą role fal morskich, wiatru i lądolodu;
    • dowie się jak powstały wyspy Uznam i Wolin;
    • zinterpretuje na mapach położenie Świnoujścia, wyspy Uznam i Wolin oraz cieśnin: Piany, Świny, Dziwny;
    • wyjaśni procesy przyrodnicze zachodzące w tym środowisku – wyjaśnią powstanie jeziorka Turkusowego'
    • '
    • pozna florę i faunę Wstecznej Delty Świny; ochronę i restytucję gatunków ginących, działalność OTOP;
    • przyswoi słownictwo związane z regionem Pomorza Zachodniego;
    • zwiedzi piętnastowieczny kościółka w Karsiborzu i scharakteryzują jego architekturę;
    • pozna historię przeprawy promowej od czasów najdawniejszych do dnia dzisiejszego;
    • pozna najnowszą historię II wojny światowej i problemy osadnictwa na Ziemiach Zachodnich w zwiedzanej okolicy;
    • pozna dzieje chrystianizacji wysp Uznam i Wolin oraz powstanie i funkcjonowanie średniowiecznego grodu Słowian
      w Lubinie (plansze edukacyjne);
    • dowie się o najnowszych odkryciach archeologicznych w Lubinie;
    • zwiedzi muzeum V-3 i poznają zasady działania hitlerowskiej broni V-3.
  11. WYSPA WOLIN II B - G i PNG
  12. Skarby wyspy Wolin dla juniora. Krajobrazowe hity, historyczne zagadki, nieodkryte tajemnice. (Wsteczna Delta Świny - rejs „Wodniczką”, zwiedzanie miasta Wolina i Muzeum, osada – skansen Słowian i Wikingów), historyczne przeprawy przez Świnę,
    Cele edukacyjne
    zgodnie z aktualną podstawą programową uczeń:
    • pozna rzeźbotwórczą rolę fal morskich, wiatru i lądolodu;
    • dowie się jak powstały wyspy Uznam i Wolin;
    • pozna florę i faunę Wstecznej Delty Świny; ochronę i restytucję gatunków ginących, działalność OTOP-u;
    • przyswoi słownictwo związane z regionem Pomorza Zachodniego;
    • zwiedzi piętnastowieczny kościółek w Karsiborzu i scharakteryzują jego architekturę;
    • pozna historię przeprawy promowej od czasów najdawniejszych;
    • pozna najnowszą historię II wojny światowej i problemy osadnictwa na zwiedzanych terenach;
    • dowie się o odkryciach archeologicznych na terenie Wolina;
    • pozna dlaczego żyli i jak żyli pogańscy Słowianie na wyspie Wolin;
    • pozna pogańskie wierzenia Słowian i Wikingów;
    • pozna historię Wolina i dzieje chrystianizacji wyspy Wolin;
    • nauczy się postawy poszanowania dla różnych kultur i tradycji.
  13. WYSPY UZNAM I WOLIN II C - G i PNG
  14. Wyspy Uznam i Wolin to męska przygoda ...
    (ściśle chronione wojenne tajemnice zachodniego Wybrzeża)

    szlak fortyfikacyjny na wyspie Wolin (Fort Gerharda, bateria Vineta, Muzeum V-3),port wojenny w Świnoujściu, cmentarz wojenny na wzniesieniu Golm i historia z nim związana). Gdy Świnoujście było twierdzą - forty: Anioła, Zachodni, Gerharda; przeszkolenie wojskowe” na "Forcie Gerharda" (zakończone certyfikatem uzyskania stopnia kanoniera) lub zwiedzanie baterii Vineta (unikalne
    i zachowane
    w b. dobrym stanie schrony z lat 30. XX wieku) i spacer do baterii Goeben, Gosań - ślady po obiektach wojskowych na klifach jako relikt zimnej wojny i nie tylko; spacer przy stanowiskach basenu U-Bootów.
    Cele edukacyjne
    zgodnie z aktualną podstawą programową uczeń:
    • zwiedzi wskazane w programie obiekty o unikalnej wartości historycznej i edukacyjnej;
    • pozna historię Świnoujścia związaną z jego strategicznym położeniem;
    • pozna założenia polityki powojennej Europy oraz PRL (zimna wojna, Układ Warszawski);
    • pozna nieznane losy nalotów na Świnoujście – wskaże na mapie topografię nalotów;
    • pozna historię II wojny światowej i jej skutki (Jałta, Poczdam, ustalanie zachodnich granic Polski);
    • pozna przebieg II wojny światowej na Pomorzu Zachodnim;
    • pozna różne fortyfikacje i obiekty wojskowe od XIX wieku do czasów współczesnych;
    • pozna typy okrętów wojennych, stopnie wojskowe w polskiej marynarce wojennej oraz przebieg i realia służby na okrętach; zwiedzi jeden z wybranych typów okrętu;
    • wzbogaci czynne słownictwo związane tematycznie z morzem,wojskiem i marynarką wojenną.
  15. STRALSUND III - G i PNG
  16. Stralsund dla juniora.
    Oceanarium, Starówka, akwapark (fakultatywnie), przejazd do Stralsundu - osobliwości wyspy Uznam; połączenie wyspy Uznam
    z lądem - wczoraj i dziś (historia trzech mostów: w Karninie, Zecherin i Wolgaście);

    • przejazd przez Uznam - miasto średniowieczne i jego rola w chrystianizacji Pomorza Zachodniego;
    • zderzenie starej Wołogoszczy z nowoczesnym hitem Wolgastu;
    • przejazd mostem Rugii;
    • zwiedzanie nowego Oceanarium w Stralsundzie - flora i fauna trzech mórz, jak i co można podpatrzeć na dnie mórz i oceanów i jak się to robi;
    • zwiedzanie Stralsundu: stralsundzka Starówka - co ma Strzałków wspólnego ze Stralsundem -o przedziwnym herbie na stralsundzkiej starówce; cechy gotyku, szlak gotyku ceglanego, zwiedzanie kościoła św. Mikołaja, znaczenie Hanzy - układ architektoniczny i społeczność miast hanzeatyckich;
    Cele edukacyjne
    zgodnie z aktualną podstawą programową uczeń:
    • pozna florę i faunę Bałtyku, Morza Północnego oraz Atlantyku;
    • pozna rzeźbotwórczą rolę fal morskich, wiatru i lądolodu;
    • pozna sposoby badania dna mórz i oceanów;
    • pozna problemy ochrony gatunków ginących i motywy ochrony przyrody;
    • pozna historię Pomorza Zachodniego i tzw. Pomorza Przedniego;
    • zidentyfikuje zabytki stralsundzkiej Starówki, scharakteryzuje cechy gotyku w budownictwie sakralnym i miejskim;
    • rozpozna i opisze cechy stylu barokowego;
    • nauczy się analizować i interpretować różne dzieła sztuki;
    • pozna kulturotwórczą i gospodarczą rolę Hanzy w miastach hanzeatyckich;
    • pozna wyspiarskie położenie i środowisko przyrodnicze wyspy Uznam;
    • pozna historię i zasady działania trzech mostów zwodzonych łączących wyspę Uznam ze stałym lądem po stronie niemieckiej.
  17. GREIFSWALD I WOLGAST G i PNG
  18. Greifswald i Wolgast dla juniora
    (Starówka Greifswaldu z możliwością zwiedzania Uniwersytetu, zabytkowe kamieniczki na hanzeatyckim rynku, ruiny klasztoru
    w Eldenie, zabytkowy most do Starego Wicku, spacer po Wicku)

    Uwaga - zwiedzanie uniwersytetu w grupach nie większych niż 20 osób - należy liczyć się z koniecznością dodatkowej usługi tłumacza.
    Cele edukacyjne
    zgodnie z aktualną podstawą programową uczeń:
    • pozna historię Pomorza Zachodniego i tzw. Pomorza Przedniego oraz historie Gryfitów i miejsca ich pochówku;
    • pozna związki Szczecina z Greifswaldem;
    • pozna sylwetkę romantycznego malarza Rugii Caspara Dawida Friedricha;
    • zwiedzi najstarszy Uniwersytet basenu Morza Bałtyckiego,
    • pozna architekturę i Starówkę Wolgastu i Greifswaldu,
    • pozna uwarunkowania geograficzne i historyczne położenia wyspy Uznam (mosty i ich historia).
  19. GOLM I KAMMINKE
  20. Golm, to:
    • morenowe wzniesienie polodowcowe po niemieckiej stronie,
    • dawne grodzisko słowiańskie,
    • wielonarodowy cmentarz ofiar II wojny światowej m.in. alianckiego nalotu w dn. 12.03.1945 r.
    • punkt widokowy na Świnoujście
    Kamminke, to najpiękniejszy i najrozleglejszy widok z wyspy Uznam na Zalew Szczeciński
    Cele edukacyjne
    zgodnie z aktualną podstawą programową uczeń:
    • pozna historię i procesy geologiczne oraz przyrodnicze tworzenia się wysp Uznam i Wolin;
    • pozna usytuowanie słowiańskich grodzisk;
    • pozna historię Świnoujścia ze szczególnym uwzględnieniem II wojny światowej i pozyskania terenów Świnoujścia
      i Szczecina przez Polskę;
    • nauczy się szacunku dla wojennych nekropolii;
    • pozna topograficznie usytuowanie Zalewu Szczecińskiego i jego znaczenie przyrodnicze i gospodarcze;
    • nauczy się pracować z mapą.
  21. UZDROWISKA CESARSKIE
  22. Ahlbeck i Heringsdorf

    • zabytkowe molo w Ahlbecku;
    • architektura uzdrowiskowa;
    • najdłuższe na Bałtyku molo w Heringsdorfie - widok na Zatokę Pomorską;
    • małe muzeum kolejnictwa na dworcu w Heringsdorfie;
    • wielcy i znani goście cesarskich uzdrowisk (w tym wątki literackie i wątki polskie).
    Cele edukacyjne
    zgodnie z aktualną podstawą programową uczeń:
    • pozna historię powstania uzdrowisk cesarskich (Świnoujścia, Ahlbecku i Heringsdorfu);
    • pozna na konkretnych przykładach cechy architektury uzdrowiskowej (przy okazji powtórka z różnych stylów);
    • poszerzy słownictwo o podstawowe terminy związane z architekturą;
    • pozna usytuowanie i właściwości Zatoki Pomorskiej oraz Morza Bałtyckiego;
    • pozna ciekawostki związane z historia poszczególnych willi oraz historię przedwojenną i powojenną wyspy Uznam;
    • wysłucha opowieści o znanych gościach cesarskich uzdrowisk.
  23. PO DRUGIEJ STRONIE MOSTU:
  24. Kamień, Pustkowo, Trzęsacz, Dziwnów

    • Most zwodzony na Dziwnie i jego historia
    • Kamień - katedra, rynek i ... wampiry
    • replika krzyża z Giewontu w Pustkowie
    • klif i kościoły w Trzęsaczu
    • muzeum multimedialne w Trzęsaczu
    • znane i nieznane powojenne tajemnice Dziwnowa
    • aleja Gwiazd Sportu
    • Muzeum Miniatur (latarnie i kolejki polskiego Wybrzeża)
    Cele edukacyjne
    zgodnie z aktualną podstawą programową uczeń:
    • poznają topografię największej polskiej wyspy Wolin;
    • poznają mechanizm działania i historię mostu w Dziwnowie;
    • poznają historię II wojny światowej, w tym nieznane fakty (szpital 250);
    • poznają procesy przyrodnicze wybrzeża abrazyjnego (klif) oraz związaną z nimi historię 2 kościółków Trzęsaczu;
    • poznaję ideę stworzenia repliki krzyża z Giewontu;
    • poznają polskie Wybrzeże "w pigułce" (latarnie);
    • zwiedza aleję Gwiazd Sportu;
    • poznają historie i architekturę kamieńskiej katedry (romanizm, gotyk, barok);
    • poznają tajemnice przykatedralnego wirydarza;
    • poznają historię Gryfitów związaną z Kamieniem;
    • poznają Kamieńską Starówkę.

Hop do góry